Sztuka Logistyki

28.08.2018

Tłumaczenie artykuł zamieszczonego w Manufacturing-Journal opartego na wywiadzie

z CEO CF&S Estonia, Panem Tiit Arus.


Sztuka Logistyki


CF&S jest międzynarodową estońską grupą transportowo- logistyczną, dostarczającą szeroki zakres usług logistycznych. Z dwudziestoma latami doświadczenia, spółka dostarcza najwyższy standard usług transportowych morzem, lądem i drogą lotniczą. Poniższy artykuł opiera się na wywiadzie z CEO CF&S Estonia, Panem Tiit Arus

Historia spółki

Założona w 1997 w Tallinie, stolicy i największym mieście Estonii, CF&S przez dwie dekady rozwinęła się z agencji portowej do wiodącej organizacji logistycznej, dostarczającej pełne spektrum usług transportowych, takich jak przewozy drogowe, kolejowe i morskie, fracht lotniczy, magazynowanie i dystrybucja. W 2004 spółka otworzyła biura w Rosji, a rok później oddział na Łotwie. Rok 2010 to zakup przez CF&S firmy spedycyjnej IK Speditor, co umożliwiło zwiększenie udziałów w rynku w segmencie transportu drogowego i transportu powietrznego i stało się początkiem działalności magazynowej i dystrybucyjnej, jako że IK Speditor posiadał kompleks magazynów w pobliżu tallińskiego lotniska. Pod koniec tego roku CF&S stał się członkiem Estonian Logistics Cluster, wspólnego projektu, który miał ułatwić współpracę przedsiębiorstwom na polu informatycznym, rozwoju produktu przy wykorzystaniu dostępnych zasobów i pomóc jego członkom w międzynarodowym marketingu, jak również promować estońskie zalety logistyczne.

W 2012 CF&S zwiększył zakres swoich usług poprzez nabycie wszystkich akcji łotewskiej spółki SIA Transekspedicija LV. W wyniku połączenia, sfinalizowanego w 2013, powstała jedna z największych spółek logistycznych na Łotwie. Rok później w roku 2014 otwarte zostały nowe biura na Litwie i w Kazachstanie. Tego samego roku CF&S Estonia otworzyła nowy magazyn, strategicznie zlokalizowany blisko tallińskiej obwodnicy i autostrady do St. Petersburga. W końcu, w roku 2018 zostały otwarte biura w dwóch dalszych krajach - Polska i Finlandia, zwiększając liczbę oddziałów CF&S Group do siedmiu. Obecnie, CF&S zatrudnia około 200 osób, łącznie z biurami na Łotwie, Litwie, Rosji i Kazachstanie zatrudniającymi średnio 10-20 pracowników. Personel wszystkich miejscowych biur został starannie wyselekcjonowany przez lokalne kierownictwo. „Logistyka, jak każda inna działalność usługowa jest oparta na specjalistycznej wiedzy ludzi i ich profesjonalizmie." - mówi Tiit Arus, CEO CF&S Estonia. W międzyczasie, dwie liczące się firmy poprzednio działające w ramach CF&S Estonia urosły do tego stopnia, że stały się odrębnymi podmiotami. Pierwsza, Hansa Shipping, posiada dziś dwadzieścia trzy drobnicowce i czarteruje sześć dodatkowych statków. Druga, Autolink Baltics, specjalizuje się w logistyce automotive. Obecnie prowadzi działalność w krajach bałtyckich, Rosji i Finlandii z własnymi terminalami i samochodami ciężarowymi.

Porftolio usług i polityka

 

Usługi oferowane przez CF&S są różne w poszczególnych krajach. Pięć sektorów logistyki to szczególnie mocne strony spółki. Usługi agencji celnej obejmują obsługę celną niezbędną dla importu i eksportu jak i przewozu ładunków w tranzycie. CF&S posiada wszystkie wymagane zezwolenia gwarantujące sprawny transport przez kraje Unii Europejskiej i poza jej granice. Sprawny transport drogowy w Skandynawii, krajach bałtyckich i innych krajach wschodniej i zachodniej Europy jest zapewniony dzięki własnym dedykowanym samochodom ciężarowym jak również sieci zaufanych partnerów na kontynencie. Wszyscy kierowcy zatrudnieni przez CF&S zostali przeszkoleni i posiadają certyfikaty ADR na przewóz ładunków niebezpiecznych. Przewozy kolejowe to inny obszar, na którym spółka jest doskonale przygotowana, szczególnie w krajach bałtyckich, Polsce, Finlandii i krajach członkowskich Wspólnoty Niepodległych Państw (włączając w to transport w republikach centralnej Azji). CF&S oferuje pełną logistykę usług kolejowych od przygotowania dokumentów przewozowych, obsługi załadunku w terminalach kolejowych i portach, do transportu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, najmu specjalnych wagonów kolejowych i kontenerów. Własny tabor Spółki taki jak 80 ´ i 60 ´ platformy kolejowe i zamknięte wagony towarowe o pojemności o 25 % większej niż standardowe wagony (zdolne również do przewożenia samochodów osobowych i mikrobusów) gwarantuje wraz ze ścisłą współpracą między biurami, sprawny, bezpieczny i profesjonalny transport kolejowy dla wszystkich klientów. I w końcu, mamy transport ponadgabarytowy (wysokich i ciężkich elementów ), to jest transport na szeroką skalę wyjątkowego ładunku dla specjalnych projektów. CF&S jest przygotowany do realizacji transportów dla takich gałęzi gospodarki jak górnictwo i leśnictwo, maszyn rolniczych, sprzętu budowlanego, łodzi i jachtów, ciężkich pojazdów, wiatraków, generatorów, silników i turbin itp. droga morską, lądową i powietrzną. Według Pana Arus “ Esteve Terminal, będący również częścią naszej grupy, umiejscowiony w porcie Paldiski South jest głównym terminalem RoRo (roll-on/roll-off ) na bałtyckim obszarze, zaprojektowanym by przewieźć ładunek na kołach taki jak samochody osobowe, samochody ciężarowe i wagony. Port Paldiski (w północno-zachodniej Estonii) jest połączony RoRo z następującymi portami w Europie - Antwerpia, Bremerhaven, Lubeka, Harwich, Zeebrugge, Bilbao, Hanko i Kappeskär, pozwalając oferować naszym klientom multimodalny transport z Europy do wszystkich miejsc przeznaczenia w Rosji, CIS, na Kaukazie itd. "oczywiście, usługi nie są ograniczone do tych krajów. Ponieważ CF&S należy do sieci międzynarodowych organizacji spedytorów specjalizujących się w specjalnym transporcie, może zapewniać specjalny transport na całym świecie. Podczas gdy spółka może rozwijać się w realizacji takich wymagających, specjalistycznych zadań, szczyci się również tym, że oferuje swoje usługi szerokiej rzeszy klientów. Jak mówi pan Arus “Dla nas nie jest istotne czy przewozimy jedną paletę, czy całą fabrykę z najmniejszej miejscowości gdziekolwiek do najmniejszej miejscowości dokądkolwiek. Szeroki zakres naszych usług pozwala nam zaoferować to wszystko naszym klientom. "Inną ważna rzeczą jest to, że współczesna spółka musi pamiętać o globalnej sieci." W transporcie morskim i w logistyce cały czas obserwujemy ruchy w kierunku globalizacji. Czytamy bez przerwy o fuzjach linii żeglugowych i logistycznych grup . "Trzeba podtrzymywać silne więzi z ogólnoświatowymi partnerami i szukać okazji nowego partnerstwa, oprócz łączenia się z międzynarodowymi sieciami logistycznymi takimi jak WCA i Project Cargo Network, przedstawiciele CF&S regularnie biorą udział w targach transportowych i logistycznych jak Breakbulk, München Transport & Logistics czy Transrussia. Dodatkowo, CF&S stale dąży do bycia spółką przyjazną dla środowiska, obecnie skupiając swoją eko-politykę na uzyskaniu, oprócz systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015 również certyfikatu zarządzania środowiskiem ISO 14001:2015

Dalsze inwestycje

CF&S kontynuuje rozwój i inwestuje w nowe rozwiązania, wyposażenie i usprawnienia. Jeden z najważniejszych obszarów takich inwestycji to transport kolejowy, w przypadku którego istnieje ciągle zapotrzebowanie na rozwój. ”Aby poprawiać usługi kolejowe, CF&S Estonia zainwestowała w platformy kolejowe. Obecnie spółka posiada sto czterdzieści długich na 24 m i 18 m platform kolejowych i czterdzieści zamkniętych wagonów. Specjalistyczne 24 m długie platformy głównie są używane do przewozów maszyn rolniczych, budowlanych i górniczych, między bałtyckimi portami a Polską do Azji Środkowej, Mongolia, Rosja i krajów z regionu kaukaskiego." W Tallinie są również wprowadzane w życie nowe rozwiązania informatyczne, takie jak system zarządzania gospodarka magazynową (WMS) jak również nowe oprogramowanie spedycyjne dla oddziałów transportu drogowego, obydwa zaprojektowane w celu uzyskania prostej elektronicznej wymiany danych ( EDI) i integracji z systemami klienta. Widoczność towaru i ruchy na magazynie on-line są zagwarantowane dzięki zewnętrznej sieci opartej o portal klienta.

 

Łącząc takie inwestycje w nowoczesną technologię z bogatym doświadczeniem, silnymi międzynarodowymi więziami i bardzo bogatym portfelem usług, CF&S kontynuuje globalny rozwój i zyskuje kolejne rynki zagraniczne.